آغاز مأموریت نقشه برداری اودیسه از سطح مریخ

odyssey

نقشه برداری اودیسه از سطح مریخ بخشی از برنامه ۲۹۷ میلیون دلاری ناسا تحت عنوان Mars Surveyor 2001 است. این مدارگرد رباتیک  در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۰۱ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر ۲۰۰ روزه، در تاریخ ۲۴ اکتبر وارد مدار سیاره سرخ شد.

کشف مقادیر قابل توجهی آب منجمد در زیر لایه سطحی سیاره مریخ، مشهورترین کشف اودیسه مریخ (Mars Odyssey) محسوب می شود که یکی از اهداف اصلی  ماموریت نقشه برداری اودیسه از سطح مریخ نیز بوده است.

ماموریت اصلی ادیسه دو هدف: تعیین ساختار موادی که سطح مریخ را پوشانده اند و اندازه گیری میزان تشعشعات سیاره سرخ به منظور تخمین ایمنی سیاره سرخ برای اجرای ماموریت های آینده انسان ها به مریخ، را دنبال می کند. همچنین حدود ۸۵ درصد تصاویر و سایر داده های دو کاوشگر رباتیک  Spirit و Opportunity ناسا با استفاده از رله های ارتباطی اودیسه به زمین مخابره می شدند.

این مدارگرد رباتیک در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۰ با ۳۳۴۰ روز فعالیت در مدار مریخ، موفق به شکستن رکورد باسابقه ترین کاوشگر فعال در سیاره سرخ شد.

پیش از این عنوان شده بود که مدارگرد اودیسه مریخ حداکثر تا سال ۲۰۱۶ قادر به فعالیت در مدار سیاره سرخ خواهد بود، اما این کاوشگر درحال حاضر در مدار قطبی مریخ و در ارتفاع ۳۸۰۰ کیلومتری قرار داشته و براساس پیش بینی دانشمندان، تا سال ۲۰۲۵ همچنان فعال خواهد ماند.

منبع: سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید