استفاده از نرم‌افزار Collect Earth به عنوان یک ابزار تحلیل مکانی‌-فضایی در نقشه‌برداری و پایش جنگل‌های ایران

استفاده از نرم‌افزار Collect Earth به عنوان یک ابزار تحلیل مکانی‌-فضایی در نقشه‌برداری و پایش جنگل‌های ایران

فائو با همکاری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور کارگاه آموزشی پنج روزه‌ای در استان البرز در حال برگزاری دارد تا از این طریق زمینه بهره برداری از نرم‌افزار Collect Earth، به عنوان یک ابزار تحلیل مکانی‌-فضایی رایگان و منبع‌باز، در نقشه‌برداری و پایش جنگل‌های ایران فراهم شود.

به گزارش ایسنا، فابیو گریتا – نماینده موقت فائو در ایران – در سخنان آغازین خود در این کارگاه آموزشی تأکید کرد که نرم‌افزار Collect Earth می‌تواند یک سیستم بسیار کارآمد برای پایش منظم منابع جنگلی پدید آورد و به عنوان پلت‌فرمی برای تبادل دانش بین کشورهایی که این سیستم را پیاده‌ کرده‌اند، عمل کند.

وی افزود: فعالیت تأثیرگذار ایران در عملیاتی ساختن این سیستم راه را برای تقویت نقش این کشور به منظور ارتقای همکاری منطقه‌ای جنوب – جنوب در این موضوع خاص هموار خواهد ساخت.

گریتا گفت: فائو آخرین تکنولوژی نقشه‌برداری و پایش جنگل‌ها با استفاده از نرم‌افزار اطلاعات ‌مکانی‌- فضایی را به جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌کند.

طبق اعلام دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران، در این کارگاه آموزشی جولیو مارچی، کارشناس جنگلداری مکانی- ‌فضایی فائو، طی چهار روز ۳۰ نفر از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی را آموزش خواهد داد.

کارگاه آموزشی Collect Earth در چارچوب یکی از پروژه‌های فائو در ایران با عنوان «تقویت سازگاری جنگل‌های زاگرس در مقابل خشکیدگی بلوط و جنگل‌های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و همچنین ایجاد سیستم ملی پایش جنگل» برپا شده و هدف از آن ایجاد یک سیستم پایش ملی کارآمد جنگل‌ به منظور ارزیابی دقیق‌تر تأثیر و چگونگی رشد خشکیدگی در جنگل‌های منطقه زاگرس و خزر است.

نرم‌افزار Collect Earth یک ابزار منبع‌باز رایگان و با کاربری آسانی است که در بخش جنگل سازمان‌ فائو تهیه شده است. این نرم‌افزار از طریق تحلیل بصری تکمیلی تصاویر ماهواره‌ای رایگان، پایش اراضی را انجام می‌دهد.

این سیستم از تکنولوژی‌های گوگل به مانند Google Earth، Earth Engine و نیز دیگر تصاویر با وضوح بسیار بالا که در Landsat، Sentinel ۲ و دیگر وب‌سایت‌ها وجود دارد، استفاده می‌کند.

در این کارگاه عمدتا کارکنان فنی وزارت جهاد کشاوری، سازمان محیط زیست و دیگر ذینفعان مربوطه آموزش می‌بینند.

منبع: نکونیوز

دیدگاهتان را بنویسید