نقشه برداری مرجان های سخت خلیج فارس با استفاده از تصاویر ماهواره ای

نقشه برداری مرجان های سخت خلیج فارس

به گزارش ایسنا ، « نقشه برداری مرجان های سخت خلیج فارس جزایر کیش ، هندورابی ، فارور و بنی فارور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا» عنوان طرح تحقیقاتی است که محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادند .

از آنجایی که مرجان‌های دریایی سرفصل زنجیره مهمی از دیگر آبزیان دریایی هستند ، نابودی‌ها آنها باعث انقراض گونه‌های زیستی متعدد دریایی می‌شود . از این رو حفظ و مراقبت از سلامتی مرجان‌ها بسیار ضروری است . مدیریت حفظ منابع مرجانی با تهیه نقشه از آنها در کنار پایش مستمر محقق می‌شود . بر این اساس ایجاد ابزاری برای تهیه نقشه مرجان‌ها با صرف کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ، لازم و ضروری است . استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی بالا در نقشه برداری مرجان های سخت خلیج فارس می‌تواند گزینه مناسبی در این راستا باشد . زیرا در مقایسه با روش‌های میدانی هزینه به مراتب کمتری دارد و علاوه بر این می‌تواند در مناطق دوردست و غیرقابل دسترسی مستقیم نیز به کار گرفته شود .

در نقشه‌برداری مداوم آبسنگ‌های مرجانی خلیج فارس ابتدا لازم است نقشه‌ای پایه و یکپارچه از پراکندگی و وضعیت سلامت مرجان‌های این منطقه تولید شود که بتوان در آینده با در نظر گرفتن آن ، تغییرات ایجاد شده را پایش کرد . در این طرح نیز گزینه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی تحقق این هدف استفاده شد .

تهیه نقشه‌های توپولوژیک پایه در قالب سامانه GIS از مرجان‌های اطراف جزایر کیش ، هندورابی ، فارور و بنی فارور در خلیج فارس ، بهینه‌سازی الگوریتم‌های استخراج اطلاعات مرجان‌ها از روی تصاویر ماهواره‌ای برای خلیج فارس و توسعه الگوریتمی برای اندازه گیری ضریب میرایی نور در باندهای مختلف تصویربرداری ماهواره‌های مورد استفاده در مناطق مورد مطالعه از اهداف این طرح تحقیقاتی است . همچنین توسعه الگوریتمی برای اندازه گیری عمق آب از روی تصاویر چندباندی ماهواره‌ای در سواحل کم عمق مرجانی در خلیج فارس و انتخاب روشی بهینه برای کلاسه‌بندی تصاویر ماهواره‌ای به منظور تولید نقشه زیست‌بوم‌های بستری و به‌ویژه مرجان‌ها نیز در آن مد نظر قرار گرفت .

کاربرد نتایج این طرح نیز متنوع است و می‌توان به ایجاد و توسعه الگوریتم‌های ویژه و بومی‌سازی شده برای نقشه‌برداری مرجان‌های خلیج فارس و ایجاد بستری برای پایش تغییرات احتمالی در آینده در گستره و سلامت مرجان‌ها اشاره کرد . البته ایجاد بستری مناسب برای مطالعات آتی در زمینه‌های مرتبط با مرجان‌ها مانند جذب گردشگر را نیز می‌توان در زمینه‌های استفاده از نتایج آن برشمرد .

 

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید