چالش “دارپا” برای نقشه‌برداری زیرزمینی

دارپا

به گزارش ایسنا و به نقل از دیفنس‌وان، “آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا” یا “دارپا” (DARPA)، گروه‌هایی را برای ساخت سیستم‌های نقشه‌برداری غارها، تونل‌ها و زیرساخت‌های شهری، به چالش طلبیده است.

پیدا کردن راه از میان غارها و تونل‌ها، هم دشوار و هم بسیار خطرناک است اما اداره پژوهشی پنتاگون قصد دارد فناوری جدیدی ابداع کند که قابلیت حرکت زیرزمینی را داشته باشد.

دارپا، گروه‌هایی را به یک چالش زیرزمینی موسوم به “SubT” دعوت کرده است. “SubT”، یک رقابت سه ساله برای ساخت سیستم‌هایی است که می‌توانند نواحی زیرزمینی را نقشه‌برداری و جستجو کنند.

این سازمان یک قرارداد ۴٫۵ میلیون دلاری با شرکت “iRobot Defense Holdings” و یک قرارداد ۷۵۰ هزار دلاری با “دانشگاه صنعتی میشیگان”(MTU) برای شرکت در این چالش منعقد کرد. شرکت “Scientific Systems Company” نیز در ۳۱ ژوئیه، با بستن یک قرارداد ۴۹۲ هزار دلاری، به این چالش پیوست.

در بیانیه دارپا آمده است: این محیط‌های پیچیده، در شرایط ایده‌آل، چالش‌های مشخصی برای اطلاع از موقعیت زیرزمینی ارائه می‌دهند اما برنامه‌هایی که زمان در آنها مهم است، با چالش‌های فنی بسیاری از جمله زمین‌های صعب‌العبور و محدودیت‌های ارتباطی روبه‌رو هستیم. چنین شرایطی، موجب دشواری استفاده از نیروی انسانی می‌شود اما از آنجا که فناوری‌های جدید، فاقد پایداری و قابلیت‌های ارزیابی و جهت‌یابی هستند، نمی‌توان آنها را جایگزین نیروی انسانی کرد.

هدف دارپا از این برنامه، ابداع یک فناوری تطبیق‌پذیر است که افراد نظامی بتوانند از آن برای درک بهتر محیط‌های زیرزمینی استفاده کنند. به کار بردن این سیستم‌ها، کمک چشمگیری به بازرسی زیرساخت، کار معدن، ساخت و ساز و باستان‌شناسی خواهد بود.

 

منبع: روزامه

دیدگاهتان را بنویسید