ساخت ربات نقشه‌بردار در دانشگاه خواجه نصیر

نقشه بردار

رییس دانشکده نقشه‌برداری دانشگاه خواجه نصیر از طراحی و پیاده‌سازی یک ربات نقشه‌بردار در این دانشگاه خبر داد و گفت: علاوه بر آن موفق به طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های اطلاعات مکانی برای شرکت‌های توانیر، شرکت ملی صنایع مس ایران، شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های راه و صنعت، معدن و تجارت شدیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید عبادی روز چهارشنبه، ۲۹ دی ماه در دومین کنفرانس ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد داده‌ها و اطلاعات مورد استفاده دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی مکان‌محور است، افزود: اهمیت تولید، مدیریت و به کارگیری مفید و مؤثر این اطلاعات در حل مسائل کشور در بخش‌هایی از برنامه‌های توسعه ایران تحت عنوان پایگاه‌های داده مکان‌محور و توسعه زیرساخت داده مکانی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری این کنفرانس در محورهای مرتبط با مهندسی نقشه‌برداری و ژئوماتیک، اظهار کرد: موضوع این کنفرانس شامل تمامی دستاوردهای مرتبط با مهندسی نقشه‌برداری و ژئوماتیک در تخصص‌های ژئودزی، فتوگرامتری و سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات مکانی است.

عبادی با تاکید بر اینکه در اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی، طرح‌های آمایش سرزمین، اثرات محیط‌ زیست در اجرای طرح‌های عمرانی، طرح‌های کاداستر و تحول نظام ملکی و ثبتی کشور اطلاعات مکانی نقش اساسی و ضروری دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس دانشگاه خواجه‌ نصیر با بیش از چهار دهه نقش‌آفرینی در حوزه‌های آموزشی و تحقیقاتی رشته‌های نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی کشور گام‌های اساسی در این زمینه برداشته است.

وی انجام فاز مطالعاتی زیرساخت داده مکانی و تدوین استاندارد داده مکانی را از جمله دستاوردهای این دانشگاه در حوزه اطلاعات مکانی نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن موفق به ایجاد بانک اطلاعات طیفی کشور، بهینه‌سازی خط تولید اطلاعات مکانی سازمان جغرافیایی و اجرای سیستم فتوگرامتری پهپاد مبنا جهت تولید نقشه‌های بزرگ‌مقیاس شدیم.

رئیس دانشکده نقشه‌برداری دانشگاه خواجه نصیر از طراحی و پیاده‌سازی یک ربات نقشه‌بردار در این دانشگاه خبر داد و گفت: ایجاد آزمایشگاه سنجش از دور برای فعالیت دفاعی و ملی، سامانه اطلاعات مکانی فراگستر مرزهای کشور و سیستم آنی هشداردهنده تغییر شکل مبتنی بر ایستگاه‌های دائمی جی‌پی‌اس از دیگر دستاوردهای این دانشگاه به شمار می‌رود.

عبادی همچنین طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های اطلاعات مکانی برای شرکت توانیر، شرکت ملی صنایع مس ایران، شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه در حوزه اطلاعات مکانی نام برد.

وی وجود دستگاه‌هایی چون ربات نقشه بردار، طیف‌سنجی، لیزر اسکنر زمینی و جدیدترین سیستم‌های فتوگرامتری و سنجش از دور را از جمله قابلیت‌های این دانشکده ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن اقدام به ایجاد سیستم‌های تصویربرداری با کمک پهپاد فانتوم ۴ و احداث ایستگاه دائمی جی‌پی‌اس در دانشکده نقشه‌برداری این دانشگاه کرده‌ایم.

رییس دانشکده نقشه‌برداری دانشگاه خواجه نصیر از واگذاری بازنگری سرفصل دروس رشته مهندسی نقشه‌برداری در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سوی وزارت علوم به این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: در این بازنگری از نظرات اساتید دانشگاه‌ها و جامعه نقشه‌برداری و نظام مهندسی بهره گرفته‌ایم و با ابلاغ وزارت علوم سرفصل‌های جدید برای تمام دانشجویان ورودی سال ۹۵ و در تمام دانشگاه‌های کشور اجرایی شده است.

به گفته وی، سرفصل‌های بازنگری شده در مقاطع ارشد و دکتری نیز تا پایان بهمن‌ماه انجام و از طریق وزارت علوم ابلاغ خواهد شد.

عبادی با اشاره به برنامه‌های آتی توسعه‌ای این دانشگاه در حوزه فناوری‌های مکانی، تاکید کرد: از سال آینده در دوره مشترک بین‌المللی کارشناسی ارشد ژئو انفورماتیک با دانشگاه هلند از طریق آزمون سراسری دانشجو پذیرش خواهیم کرد، ضمن آنکه از سال گذشته اقدام به پذیرش دانشجویان پسادکتری کرده‌ایم که تاکنون چهار دانشجو در این دوره‌ها مشغول به تحصیل هستند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید