نقشه‌برداری از نشت نفت ساحل با کمک هواپیماهای بدون سرنشین

نقشه‌برداری از نشت نفت ساحلی با کمک هواپیماهای بدون سرنشین
استفاده از فناوری‌های مختلف و نیروی انسانی در شناسایی نشت نفت شاید مورد جدیدی نباشد ، اما استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در نقشه‌برداری از نشت نفت روشی شگفت‌انگیز است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان و به نقل از سایت فیزیک، دکتر سوما چودری استادیار مهندسی مکانیک و هوا وفضا از دانشکده مهندسی دانشگاه بوفالو با یک روش ابتکاری با گروهی از هواپیماهای بدون سرنشین نقشه نشت نفتی در سواحل را ارائه کرده است.
در این روش پنج هواپیمای بدون سرنشین طی مدت ۹ ثانیه حدود یک کیلومتر نشت نفت را نقشه‌برداری می‌کنند. عملکرد این هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی لحظه‌ای در هر پنج ثانیه از اندازه لکه نفتی است و زمانی که شارژ آنها تخلیه شود به سمت قایق مورد نظر خود پرواز می‌کنند. این عملیات نیازمند نیروی انسانی نبوده و هزینه ساخت این هواپیماها کم و مقرون به صرفه است.
در این روش، دینامیک گروهی پرندگان الهامبخش چودری بوده و با استفاده از آن حرکت سریع هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز آب برای شناسایی نشت نفتی شکل گرفته است. البته این هواپیماها در اطراف لکه چرخیده تا نفت را تشخیص دهند و سپس این اطلاعات ساده بین دیگر هواپیماهای گروه به اشتراک گذاشته و تصاویر حقیقی یا ویدئوی مورد نیاز از پهنای باند گرفته می‌شود.
شبیه‌سازی رایانه‌ای عملکرد پنج هواپیما را تکمیل کرده و تصاویر برآورد اولیه از مکان موردنظر را ارائه می‌دهند.
از این هواپیماهای بدون سرنشین در نقشه‌برادری، آتش‌سوزی جنگل‌ها و دیگر بلایای طبیعی نیز می‌توان استفاده کرد و با تغییر سیستم دوربین این دستگاه‌ها نجات و شناسایی افرادی که درگیر بلایای طبیعی شده‌اند نیز امکان‌پذیر خواهد بود.
نتایج این تحقیق درموسسه دانش هوانوردی، علوم فضاپیمایی و فناوری امریکا ارائه شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید